• خانه
  • وبلاگ
  • پی آر پی چیست |دكتر سید سعید مهاجرزاده جراح و متخصص ارتوپدی در مشهد
پی آر پی چیست |دكتر سید سعید مهاجرزاده جراح و متخصص ارتوپدی در مشهد

پی آر پی چیست |دكتر سید سعید مهاجرزاده جراح و متخصص ارتوپدی در مشهد

1400/11/30

پلاسمای غنی از پلاكت یا PRP ماده‌ای است كه پروتئین‌های خاصی برای لخته كردن خون دارد. این ماده كه یكی از اصلی‌ترین اجزای خون محسوب می‌شود، همچنین حاوی پروتئین‌هایی است كه از رشد سلولی پشتیبانی می‌كند. محققان با جداسازی پلاسما از خون و تغلیظ آن، PRP تولید می‌كنند. تزریق پی آر پی می‌تواند رشد سلول‌های جدید و سالم را در بافت‌های آسیب‌دیده بدن تحریك می‌كند و باعث بهبودی می‌شود.

پی آر پی چیست |دكتر سید سعید مهاجرزاده جراح و متخصص ارتوپدی در مشهد : در این مطالب به موضوع  پی آر پی چیست و موضوعات پرجستجوی عكس قبل و بعد از پی آر پی - كیت پی آر پی چیست - عكس پی آر پی صورت - پی آر پی صورت چیست - عكس پی آر پی مو - عوارض پی آر پی مو - عوارض پی آر پی صورت - ماندگاری پی آر پی صورت خواهیم پرداخت.

پی آر پی چیست |دكتر سید سعید مهاجرزاده جراح و متخصص ارتوپدی در مشهد : در این مقاله می خواهیم به پی آر پی چیست و پرسش هایی عكس قبل و بعد از پی آر پی - كیت پی آر پی چیست - عكس پی آر پی صورت - پی آر پی صورت چیست - عكس پی آر پی مو - عوارض پی آر پی مو - عوارض پی آر پی صورت - ماندگاری پی آر پی صورت بپردازیم لطفا همراه ما باشید.


sIGq992fJl

 

پی آر پی نامی اختصاری از درمان با «پلاسمای غنی از پلاكت» یا «Platelet-Rich Plasma» است. برای این كه بتوانیم درمان PRP را توضیح بدهیم، اول باید بدانید كه پلاسما و پلاكت چه هستند.  خون بدن از دو بخش كلی تشكیل شده است:
هماتوكریت: این بخش شامل سلول‌های خونی مانند گلبول‌های سفید، قرمز و پلاكت‌ها است.
پلاسما: بخش زمینه‌ای و مایع خون كه شامل آب و مواد محلول در آن مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی، مواد غذایی و … است.
برای درمان پی آر پی، ابتدا مقداری خون از بازوی شما گرفته می‌شود. این مقدار تقریباً برابر با خونی است كه برای آزمایش خون در آزمایشگاه از شما دریافت می‌شود یعنی حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر. نمونه‌ی خون شما درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. در این دستگاه با چرخش سریع و بر اساس نیروی گریز از مركز، بخش‌های مختلف خون جدا می‌شوند. در نهایت محلولی به دست می‌آید كه غنی از پلاكت‌های خونی است. احتمالاً با نقش اصلی پلاكت‌ها كه لخته كردن خون و جلوگیری از خونریزی است، آشنا هستید. علاوه بر این، پلاكت‌ها نقش بسیار مهمی در فرآیند بهبودی و ترمیم آسیب‌های بافتی دارند.
بعد از جداسازی و آماده‌سازی محلول PRP، آن را به پوست شما تزریق می‌كنند. با ورود محلول به ناحیه‌ی دچار مشكل، فاكتورهای رشد از پلاكت‌ها آزاد می‌شوند. این فاكتورها سه عملكرد مهم انجام می‌دهند:
باعث تحریك تشكیل كلاژن می‌شوند. پروتئین كلاژن به نوعی سیمان بافت‌های شما است.
باعث تشكیل عروق خونی جدید می‌شوند.
باعث ساماندهی و تقسیم‌ سلول‌ها می‌شوند.

پی آر پی درمان به‌ وسیله پلاسمای غنی شده از پلاكتی است كه در سالیان اخیر توجه زیادی به آن شده است. مكانیسم اصلی درمان با این روش بكارگیری توان بیولوژیك بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ ها و بیماری هاست.  مواد رشدی و ترمیم‌كننده فراوانی كه در پلاكت ها وجود دارد هستند به افزایش تعداد سلول‌ ها و ترمیم بافت آسیب دیده كمك می كند.  تزریق این ماده استخراج شده از خون خود شخص بیمار در درمان بسیاری از بیماری‌ های سیستم اسكلتی _ عضلانی كاربرد دارد.  پلاسمای غنی از پلاكت سرشار از مواد مورد نیاز سلول ها برای ترمیم خود است كه این موضوع نشان دهنده چگونگی تاثیرات درمانی پی آر پی است.  این فرایند از طریق تعداد زیادی پروتئین‌ های بیو اكتیو و فاكتورهای رشد كه نقش كلیدی در شروع روند بازسازی و ترمیم بافتهای بدن دارند اعمال می‌شود.  یكی از مهم ترین فواید و مزایا این روش این است كه علاوه بر تاثیرات تسكین دهنده می تواند به روند درمان نیز كمك كند.  امروزه تزریق پلاسمای غنی از پلاكت یكی از درمان های موثر در كاهش و تسكین علائم ناشی از آرتروز زانو در موارد پیشرفته به شمار می رود.  پس از درمان با پی آر پی درد بیمار تا حد زیادی كاهش یافته و میزان نیاز وی به داروهای مسكن نیز كاهش می یابد.

پی آر پی چیست | جراح و متخصص ارتوپدی | ارتوپد خوب در مشهد - ما تلاش كردین در مورد پی آر پی چیست و عكس قبل و بعد از پی آر پی - كیت پی آر پی چیست - عكس پی آر پی صورت - پی آر پی صورت چیست - عكس پی آر پی مو - عوارض پی آر پی مو - عوارض پی آر پی صورت - ماندگاری پی آر پی صورت كه بسیار در گوگل جستجو شده و مورد سوال قرار گرفته توضیحاتی ارائه نمایی لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با یكی از شماره های 09376368767 - 051-38449326 تماس برقرار كنید تا به صورت 100% رایگان از مشاوره های قبل از درمان مطلع شوید.