بیماری های ارتوپدی - آرتروز زانو

آرتروز زانو چیست؟

اصلی ترین اركان حركتی پا و حتی بدن، زانوها هستند. این عضو به دلیل كاركرد فراوان، ساختار بطور كل پر استهلاك وتحمل فشار زیاد و برخی اشكالات مادرزادی و اكتسابی، حتی در سنین جوانی، ممكن است دچار آسیب شده و عملكرد صحیح خود را از دست بدهد. یكی از رایج ترین مشكلات زانو آرتروز (استوآرتریت)  است َكه می‌تواند تأثیر مستقیم كاهشكیفیت زندگی افراد داشته باشد

بیماران مبتلا به ارتروز زانو با علایم مختلفی به درمانكاه یا مطب پزشكان مراجعه میكنند: ازجمله درد جلوی زانو، درد پشت زانو، درد هنگام دو زانو یا چهار زانو نشستن، درد هنگام بالا و پایین رفتن از پله از جمله ی شایعترین علایم ارتروز زانو هستند.

آرتروز (اُستئوآرتریت) چیست؟

آرتروز یا ساییدگی  غضروف مفصل، بیماری پیش رونده‌ای است كه زمینه ساز آن، تخریب و فرسایش غضروف مفصلی است. غضروف بافتی لغزنده است كه انتهای استخوان‌ها را در یك مفصل می‌پوشاند؛ و به دلیل ماهیت لغزندگی، موجب می‌شود استخوان‌ها بر روی هم حركتی آسان داشته باشند.

رفته رفته در اثر پیشرفت تخریب غضروف مفصلی، مفصل و استخوان‌های مربوطه نیز درگیر می‌شوند و التهاب بافت‌های اطراف را ایجاد می‌كنند. غضروف بافتی است بدون عروق خونی، و فاقد عصب. به دلیل عدم خونرسانی، ترمیم خود به خودی غضروف امكان پذیر نیست و به دلیل فقدان عصب در صورت آسیب، دردی احساس نخواهد شد؛ به همین دلایل، روند تخریب غضروف سریع و بی علامت خواهد بود.این بیماری بسیار شایع است و در اغلب افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود (همه افراد مبتلا به آرتروز، علامت دار نیستند).

این عارضه ممكن است هر یك از مفاصل بدن را درگیر سازد ولی شایع‌ترین مفاصل درگیر آرتروز، مفصل ران، ستون فقرات، دست و زانو هستند كه البته به جرأت می‌توان گفت: متداول ترین و ناتوان كننده ترین آرتروز، آرتروز زانو است.

At8mRAWRba

علت ایجاد ارتروز زانو چیست؟

بطور كل شایعترین و مهمترین علت و عوامل زمینه ساز ارتروز زانو دو مورد است:

• اضافه وزن(چاقی)

• ضعف عضلات چهار سر ران

عواملی كه موجب ایجاد و سرعت پیشرفت آرتروز زانو خواهند شد،علاوه بر این دو مورد كه بیشتر تمركز درمانی ما هم بر اصلاح همین دو مورد هست علل دیگری نیز در ایجاد ارتروز رثزانو دخیل هستد كه در ذیل اشاره می شود:

1. عادات غلطی مانند دوزانو و چهار زانو نشستن، توالت ایرانی و بالا و پایین رفتن مكرر از پله (بخصوص پله‌های با شیب تند)

2. شرایط شغلی نامناسب كه فشار مضاعف و بدون استراحت به مفصل زانو وارد می‌كند

3. ابتلا به بیماری‌های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری عفونی در مفصل و…

4. ضربه و فشار ناگهانی به مفصل زانو مانند فشار ناشی از تصادف

5. دفورمیتی‌های مفصل زانو (پای ضربدری و پای پرانتزی)

6. بیماری نرمی غضروف زیر كشكك (كندرومالاسی)

7. پارگی رباط‌ها، منیسك‌ها و كپسول مفصلی زانو

8. در رفتگی‌ها و شكستگی‌های درون مفصلی

9. منیسك دیسكی شكل و كیست منیسك

10. حركت مفصل زانو به سمت عقب

11. بی‌ثباتی زانو به علت شلی رباط‌ها

12. بیماری استئوكندریت دیسكان

سوالات متداول درباره آرتروز زانو

_آیا آرتروز زانو ارثی است

در جواب این سوال باید گفت كه ارتروز یك بیماری مولتی فاكتوریال است. یعنی علل مختلفی در ایجاد ان نقش دارند ولی زمینه و استعداد ژنتیكی هم اخیرا برای ان پیدا شده است و میتوان گفت ژن در ایجاد ان دخیل است.

اشتراك گذاری در شبكه های اجتماعی