• خانه
  • وبلاگ
  • ارتوپدی و بیماری‌های آن را بهتر بشناسیم
ارتوپدی و بیماری‌های آن را بهتر بشناسیم

ارتوپدی و بیماری‌های آن را بهتر بشناسیم

1400/08/03

ارتوپد در مشهد | جراح و متخصص ارتوپدی | ارتوپد خوب در مشهد | در این مطلب به مباحث بهترین دكتر ارتوپد در مشهد - كلینیك ارتوپدی مشهد - دكتر ارتوپد مشهد احمدآباد- -دكتر ارتوپد خوب در مشهد - دكتر ارتوپد مشهد وكیل آباد - دكتر ارتوپد مشهد آزادشهر - بهترین متخصص ارتوپد در مشهد - بهترین دكتر ارتوپد در مشهد خواهیم پرداخت

ارتوپدی علمی است كه مربوط به ماهیچه‌ها، رباط‌ها و مفاصل است. از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی دردهای مفاصل و اختلالات غضروفی است.
ارتوپدی یك شاخه پزشكی است كه با اصلاح ناهنجاری ها یا اختلالات عملكردی سیستم اسكلتی، به ویژه ستون فقرات و ساختار مرتبط آن، رباط‌ها و عضلات مرتبط است. شرایط زیادی وجود دارد كه بر سیستم اسكلتی عضلانی بدن تأثیر می‌گذارند كه نیازمند مراقبت‌های بالینی توسط یك پزشك یا متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هستند.
علت شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی
شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی عبارت‌اند از: بیماری، جراحت یا بیماری‌هایی كه باعث مشكلات زانو، سر و گردن، كتف در رفته، غضروف‌های پاره شده، درد پا و فیبرومیالژیا می‌شود. اینها تنها چند مورد از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی شناخته شده هستند. درمان‌های زیادی برای اختلالات ارتوپدی وجود دارد. شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی در اثر عوامل زیادی ایجاد می‌شود از جمله: تروما اسكلتی عضلانی، صدمات ورزشی، اختلالات نخاعی و آسیب، عفونت، اختلالات مادرزادی و تومورها. هدف ما از این مقاله آشنایی بیشتر با شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی و نحوه تشخیض و درمان و مراقبت از اختلالات ارتوپدی است.
شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی
بسیاری از مشكلات ارتوپدی وجود دارد كه تقریباً غیرممكن است آنها را فهرست كنیم. ما در این مقاله تنها به بررسی شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی می‌پردازیم، برخی از اختلالات شرایط مشتركی دارند و شما احتمالاً یكی یا چند مورد از آنها را در طول زندگی خود تجربه خواهید كرد.

f4s4DNXc3k

آرتریت
یكی از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی آرتریت و سایر بیماری های روماتیسمی است كه باعث درد، تورم و حركات محدود می‌شوند. آنها روی مفاصل و چینی‌جاهای اطراف بدن تأثیر می‌گذارند. آرتریت به معنای التهاب مفصل است. مفصل جایی است كه دو یا چند استخوان به هم متصل می‌شوند. بیش از ۱۰۰ بیماری مختلف آرتریت وجود دارد. بیماری های روماتیسمی عبارت‌اند از هر گونه بیماری كه باعث درد، سفتی و تورم در مفاصل، ماهیچه‌ها، تاندون ها، رباط‌ها و یا استخوان‌ها می‌شود. آرتریت مزمن یا به ندرت تغییر می‌كند و می‌تواند به آرامی پیشرفت كند و متاسفانه بسیاری از علل آرتروز ناشناخته است.
شكستگی‌های استخوان
یكی دیگر از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی شكستگی‌های استخوان بدن است كه قطعاً مشكل ارتوپدی شایع‌تری هستند. شكستگی جزئی یا كامل در استخوان رخ می‌دهد. هنگامی كه یك شكستگی در استخوان اتفاق می‌افتد، آن را به عنوان باز یا بسته طبقه بندی می‌كنند. شكستگی‌های باز یا شكستگی‌های تركیب شده شامل استخوان‌هایی است كه از پوست خارج می‌شوند و یا زخم‌هایی كه استخوان‌ها را از طریق پوست باز می‌كند. شكستگی بسته یا شكستگی‌های ساده یك استخوان شكسته دیده می‌شود، اما از طریق زخم خارج نمی‌شود. شكستگی Greenstick شكستگی‌های ناقص است. بخش كوچكی از استخوان شكسته می‌شود شكستگی‌های دیگر شكستگی‌های راست خطی در سراسر استخوان هستند و شكستگی مارپیچی شكاف واقعی است كه مارپیچی در اطراف استخوان است.

9bPhw6rogo

كمر درد
كمر درد یكی دیگر از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی است كه از هر ده نفر یك نفر آنرا تجربه می‌كند. شدت كمر درد از خفیف و آزار دهنده به مداوم و شدید متفاوت است. اگر درد را در كمر درد دارید، تحرك شما محدود می‌شود و عملكرد نرمال شما مختل می‌شود. یكی از مهمترین مشكلات ارتوپدی امروزه، كمردرد است كه می‌تواند ناشی از فعالیت‌های بیش از حد و شدید، استفاده نادرست و قرار گرفتن در معرض ارتعاش‌های مداوم باشد. ضایعات یا آسیب دیدگی در پشت ممكن است سبب كمردرد مزمن شود و دژنراسیون مهره ها یك دلیل قطعی برای درد پشتی است. اگر چاق هستید یا دارای ماهیچه‌های ضعیف هستید، درد كمر درد را تجربه خواهید كرد. مطالعات نشان داده است كه افراد سیگاری این نوع درد ارتوپدی را بیشتر تجربه می‌كنند.
فیبروزیت (سندرم فیبرومیالژی)
فیبرومیالژیا یك بیماری است كه موجب درد در عضلات و بافت نرم در سراسر بدن می‌شود. این وضعیت مداوم (مزمن) است كه می‌تواند گردن، شانه، پشت، سینه، باسن، بازو و پاها را تحت تأثیر قرار دهد. علت آن ناشناخته است. محققان معتقدند علت بروز این بیماری ارتباطی با مشكلات خواب و استرس دارد. همچنین ممكن است با مشكلات ایمنی، غدد درون ریز و یا بیوشیمی مرتبط باشد.
انحنا ستون فقرات یا كیفوز
یكی دیگر از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی انحنا ستون فقرات یا Kyphosis است. این اختلال با یك تست تشخیصی كه از امواج الكترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویر از بافت داخلی، استخوان‌ها و اندام بر روی فیلم استفاده می‌كند، تشخیص داده می‌شود.
پوكی استخوان
پوكی استخوان از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی در جامعه انسانی است. بدن به طور مرتب اجزای استخوان را جایگزین می‌كند. وقتی كه این اجزاء به سرعت از بین می‌روند یا به سرعت به وجود می‌آیند (هر دو)، پوكی استخوان رخ می‌دهد، پوكی استخوان می‌تواند علت بیشتر شكستگی‌ها استخوان باشد.

6emzD4wC9I

درد گردن
درد گردن یكی دیگر از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی است. درد گردن می‌تواند در اثر تروما یا ضربه به گردن یا آسیب به عضلات و رباط گردن، دیسك گردن یا آرتروز باشد. تومورها و ناهنجاری‌های مادرزادی مهره ها می‌توانند درد گردن را به شدت افزایش دهند. چرخش و انحراف مهره‌های گردن نیز می‌تواند باعث درد گردن شوند، درد گردن می‌تواند باعث سردرد و درد در شانه‌ها و پشت شود.
پارگی مینیسك
یكی دیگر از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی پارگی مینیسك است. مینیسك ها بافت‌های شبیه غضروف هستند كه به مراتب محكم تر از غضروف هستند. مینیسك ها مانند بالشتكی در بین دو استخوان اصلی تشكیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار می‌گیرند و وظیفه اصلی آنها جذب شوك‌های ضربه‌ای است كه به زانو وارد می‌شود. در موقع دویدن هر بار كه كف پای ما به زمین می‌رسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو به شدت به یكدیگر كوبیده می‌شوند و مینیسك با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را كاهش می‌دهد.
بسته به اینكه شكل پارگی مینیسك زانو چگونه است و در كدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی‌ها را به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. پارگی‌ها ممكن است طولی، عرضی، مانند دسته سطل، زبانه ای، شاخی یا مخلوطی از انواع قبلی باشند. در بیشتر اوقات پارگی‌های مینیسك در حین ورزش به وجود می‌آیند.