درمان بیماری های ارتوپدی - تزریق های موضعی و طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟

 تاریخچه طب سوزنی

 

 طب سوزی در حقیقت شاخه ای طب سنتی چین است كه شامل قرار دادن سوزن های بسیار نازك به داخل

 پوست در نقاط  خاصی از بدن است. طب سوزنی غالبا برای درمان درد استفاده می شود. از طب سوزنی به طور گسترده در حوزه های دیگر درمان از جمله مدیریت استرس و افسردگی استفاده می شود.

 

در توضیح طب سوزنی باید گفت كه طب سنتی چینی، طب سوزنی (در زبان چینی به ان آكوپانچر میگویند) روشی برای متعادل كردن جریان انرژی یا نیروی حیاتی می داند كه معتقد است از مسیرهای در بدن شما جریان می یابد. به نیروی حیات چی (qi) گفته می شود. متخصصین طب سوزنی باور دارند كه با قرار دادن سوزن در نقاط خاص در امتداد این مسیرها، جریان انرژی شما دوباره متعادل خواهد شد. یعنی اعتقاد بر این است در هر اندام مثلا دست یا پا یكسری جریان های انرژی وجود دارد كه میتواند انرژی  حركت و فعالیت باشد كه به ان یانگ (yang) میگویند و یا انرژی سكون باشد كه به ان یین (yin) می‌گویند

 

 

 

fnxUSS0DJG

 

بر اساس این عقیده در صورتی كه تعادل بین این دو مسیرهای انرژی در هر اندام بهم بخورد باعث ایجاد بیماری میشود. البته در مورد صحت این ادعا و حتی اثر بخشی كامل این طب سنتی مقالات موافق و مخالف بسیاری وجود دارد كه تا كنون در رد و یا در تایید ان نگاشته شده است ولی انچه كه مراكز بزرگ علمی دنیا نظیر سازمان بهداشت جهانی قسمتی از انرا كه بر اساس مطالعات مختلف و مرور سیستماتیك این مقالات بوده تایید كرده است. مجددا تاكید میشود كه قسمتی از این طب مورد تایید است و این طب در تمامی رشته های مورد ادعای خود مورد تایید نیست. لذا در اموزش طب كلاسیك نیز این رشته ها تاییدیه ندارند و در دانشكده های پزشكی تدریس نمیشوند. و افرادی هستند كه این دوره های اموزش مخصوص این طب  را در چین و اخیرا در ایران دیده اند.

در مقابل این دید دیدگاه بسیاری از متخصصین غربی در توجیه اثر بخشی طب سوزنی معتقندند كه نقاط طب سوزنی به عنوان مكان هایی برای تحریك اعصاب، عضلات و بافت همبند هستند.كه با تحریك  این  نقاط بوسیله ی فرو كردن سوزن  در بافت بدن باعث افزایش ترشح مسكن های طبیعی بدن(اندورفین) در بدن  شما می شود لذا باعث كاهش درد خواهد شد.  لازم به توضیح است كه اندورفین ها همان مخدر های طبیعی درون بدن هر فرد می باشد كه در مقیاس نانوگرم و میكرو گرم در پایانه های عصبی بدن تولید میشود و در بیرون از بدن در طبیعت نیز وجود دارند كه از گیاهان نیز بدست میایند و همان مشتقات تریاك هستند و در طب امروزه بسیار حامی پزشكان در كاهش درد بیماران هستند و از ان جمله داروها میتوان به مورفین كه مشهورترین این داروها می باشد اشاره كرد.

 

 طب سوزنی چگونه انجام می شود؟

 

tWxImF7rdU

در طول درمان متخصص طب سوزنی سوزن های بسیار نازكی را به نقاطی خاص بر روی بدن وارد می كند. قرار دادن سوزن معمولا باعث احساس ناراحتی جزئی می شود .

طب سوزنی برای هر نفر سبك منحصر به فرد خود را داشته و اغلب در طی درمان جنبه های شرقی و غربی روش بهم می آمیزند. حتی برای تعیین نوع درمان طب سوزنی مناسب برای شما، ممكن است پزشك راجع به علائم، رفتارها و شیوه زندگی شما سؤالاتی بپرسد

از نظر نگارنده ی این سایت دكتر سید سعید مهاجرزاده  بر اساس تجربیات و تحقیق هایی كه ایشان در این زمینه انجام داده اند طب سوزنی در بعضی بیماری های ارتوپدی میتواند كمك كننده باشد  و در بعضی دیگر مفید نخواهد بود. از جمله مواردی كه طب سوزنی كمك كننده است (بر اساس نظر دكتر سید سعید مهاجرزاده ) درد های با منشا عصبی كه به ان درد های مایوفاشیال میگویند و در نواحی كمربند شانه ای و گردنی و ناحیه ی پشتی بیشتر درد ایجاد میكنند موثر است . خصوصا مواردی كه درد نقطه ای (point tenderness) در یه نقطه دارند طب سنتی كمك كننده است.