درمان بیماری های ارتوپدی - آرتروسكوپی

آرتروسكوپی زانو چیست؟

آرتروسكوپی یك روش جراحی است كه به كمك آن میتوان مشكلات مفصل زانو را تشخیص داده و درمان كرد.
در آرتروسكوپی مفصل زانو باز نمیشود و جراح برش بسیار كوچكی ایجاد میكند و دوربین كوچكی به نام آرتروسكوپ را وارد زانو مینماید.
به این ترتیب پزشك میتواند داخل مفصل را بر روی نمایشگر ببیند بدون اینكه مفصل را باز كرده باشد.
این روش نه تنها برای مفصل زانو بلكه برای سایر مفاصل بدن نیز قابل انجام است بطوریكه بصورت شایعتر برای مفصل شانه، لگن، ارنج،مچ دست و مفصل مچ پا نیز انجام میشود. همچنین با این روش میتوان مشكل زانو را بررسی كرده و در صورت لزوم مشكل را با ابزارهای كوچك آرتروسكوپ اصلاح نماید.

آرتروسكوپی میتواند مشكلات اصلی زانو مانند پارگی منیسك یا جا به جایی كشش زانو را تشخیص دهد.
همچنین ترمیم رباطها مفصل زانو با این روش قابل انجام است. خطرات محدودی در این روش وجود دارد و دورنمای آن برای بیشتر بیماران خوب است. طول دوره بهبودی و نتایج آن در بلند مدت بستگی به شدت مشكل زانو و پیچیدگی درمان دارد.

 

چه افرادی نیازمند به روش جراحی آرتروسكوپی زانو میشوند؟

 

عموما در بیمارانی كه بدلیل اسیب به مفصل زانو دچار دردهای طول كشیده  و تورم مفصل میشوند و مشكوك به اسیب به منیسك و یا رباط های داخل مفصل زانو میشوند نیازمند ارتروسكوپی زانو میشوند. 

 

ممكن است در صورت شك پزشك به پارگی یا هر گونه اسیب به عناصر داخل زانو پزشك آرتروسكوپی را توصیه كند.
ممكن است پزشك پیشتر مشكلی كه باعث درد زانو شده است را تشخیص داده باشد یا برای تشخیص یا تایید آن آرتروسكوپی انجام دهد.

 

 

xp3ZcES5Cm

عمل جراحی آرتروسكوپی میتواند آسیب دیدگیهای زانو را تشخیص داده و درمان نماید. از جمله این موارد عبارتند از:

  • پارگی رباطهای صلیبی قدامی (Acl) یا  خلفی (Pcl)
  • پارگی منیسك (غضروف بین استخوانها در زانو)
  • جا به جایی كشكك
  • قطعات غضروف پاره شده كه در مفصل شل شده اند
  • برداشتن كیست بیكر
  • شكستگی استخوانهای زانو
  • تورم سینویوم  و كپسول مفصلی
  • منیسك چیست و پارگی آن چه عواقبی دارد؟

  • منیسك در زانو نقش ضربه گیر (همانند كمك فنر خودرو) و همچنین نقش لغزنده سازی دو استخوان را در مفصل زانو دارند .  تا دو استخوان در زانو روی هم ساییده نشوند. منیسك ها به تعداد دو عدد در هر زانو وجود دارد كه به انها منیسك داخلی و خارجی گفته می شوند. منیسك ها مفصل زانو را در تمام دامنه حركتی پایدار نگاه می دارد .
    نقش فعالی و در محدودیت چرخشی خارجی و داخلی مفصل زانو و نیز خم و باز شدن زانو دارند. وظیفه ی دیگر مینیسك ها جذب كننده شوك میان استخوان درشت نی و استخوان ران با افزایش سطح تماس تحمل وزن عمل می باشند. 

    مشخصه اصلی پارگی منیسك زانو ، پارگی بافت غضروفی است كه درسمت داخلی اندام زانو قرار گرفته است. اغلب این پارگی با درد داخل زانو همراه است. این اتفاق معمولا برای بسیاری از ورزش كاران اتفاق می افتد گرچه ورزش های دارای برخورد در معرض خطر بیشتری می باشند.

    علاوه بر آن آسیب های مینیسك داخلی از آسیبب های مینیسك خارجی شیوع بیشتری دارند. گاهی پارگی منیسك داخلی با آسیب دیگر  زانو مانند رباط های صلیبی، رباط های جانبی یا مینیسك خارجی همزمان می باشند.

  • عواقب و عوارض پارگی منیسك در صورت عدم درمان چیست؟                                             

    پاركی منیسك در صورتیكه درمان نشود میتواند منجر به آسیب غضروفی و در نتیجه ابتلای بیمار به ساییدگی و ارتروز زانو در سنین پایین شود . بطور مثال اگر فردی بطور نرمال در سن ۶٠-۶۵ سالگی دچار ارتروز زانو (پیری و ساییدگی مفصل زانو) میشود، در فرد مبتلا به پارگی منیسك درمان نشده این سن پایینتر امده بطوریكه فرد مثلا در سن ٣۵-۴٠ سالگی دچار این عارضه شده كه درمان ان بسیار مشكل و در بعضی موارد ناممكن خواهد بود .

     

     

     

    مینیسك دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی می باشد و این مشخصه باعث حركت آسان استخوان ران بر روی درشت نی می شود. از دلایل پارگی یا آسیب مینسك می توان به تحمل وزن بیش از حد یا وارد شدن نیروهای چرخشی اشاره نمود به طوری كه مینسك سطح صاف و صیقلی خود را از دست می دهد. به چنین پدیده ای پارگی منیسك داخلی اطلاق می شود.                                                                                  

PrmvpLHaSl

سوالات متداول درباره رباط صلیبی زانو

هزینه جراحی پارگی منیسك زانو چقدر است؟

 

امروزه جراحی مینیسك زانو توسط روش آرتروسكوپی انجام میشود كه روشی بسیار مفید و با كمترین آسیب به مفصل اینكار انجام میشود. 

هزینه ی جراحی مینیسك زانو به عوامل متعدد بستگی دارد. روش جراحی هم میتواند به دو صورت برداشتن منیسك ( كه اصلا توصیه نمیشود) و دوختن منیسك انجام می شود. دكتر سید سعید مهاجرزاده متخصص ارتوپدی و جراح زانو در مشهد طی صحبت هایی كه با گردانندگان سایت خود مطرح كردند اعلام داشتند همیشه سعی بر دوختن منیسك اسیب دیده داشته اند و عمل برداشتن منیسك پاره شده مورد تایید ایشان نمی باشد. البته هزینه ی اضافی هم برای دوختن منیسك در عمل جراحی دریافت نمیشود. عمل جراحی ترمیم (دوختن منیسك) با كمترین هزینه انجام میشود بطوریكه این عمل هم در بیمارستان دولتی و هم در بیمارستان خصوصی  توسط دكتر سید سعید مهاجرزاده متخصص ارتوپدی در مشهد قابل انجام است.


گرفت مصنوعی (سنتتیك) چیست؟

 

در بیماران مبتلا به پارگی Acl و یا Pcl جراح میتواند بجای رباطی كه معمولا از خود بیمار تهیه می‌شود( ازتاندونهای همسترینگ خود فرد) از دو گزینه ی دیگر نیز استفاده كند:

 ١: آلوگرفت 

 ٢: گرفت مصنوعی (سنتتیك)

 الوگرفت یك رباط اهدایی از جسد بیمار دیگر است و بجای رباط فرد اسیب دیده پیوند زده میشود و در این روش نیازی به برداشتن رباط از خود فرد نیست و كمترین اسیب به فرد وارد شده و بسیار توصیه می شود ( خصوصا برای بیماران سنگین وزن و بیكاران ورزشكار).

 گرفت مصنوعی یا سنتتیك هم اخیرا توسط شركت های تولید كننده پزشكی وارد ماركت پزشكی و جراحی شده اند كه توسط دكتر سید سعید مهاجرزاده متخصص ارتوپدی استفاده شده اند و در مجموع نتیجه ی قابل قبولی داشته است و مورد تایید ایشان میباشد.