بیماری های ارتوپدی - تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن (هیپ)

جراحی تعویض مفصل لگن (total Hip Joint Replacement) ، مفصل لگن (هیپ) با یك مفصل مصنوعی جایگزین می شود كه به آن پروتز گفته می شود.

مفصل لگن ، از دو بخش اصلی تشكیل شده است ؛كه ممكن است در طی عمل جراحی هر دو بخش تعویض شود.

این دو بخش شامل حفره ی لگن ،كه قسمتی از استخوان لگن به نام استابولوم و انتهای فوقانی استخوان لگن یا سر لگن است ، می باشد.

اجزای مفصل لگن مصنوعی

بهتر است قبل از عمل تعویض مفصل لگن ، با بخش های مصنوعی مفصل لگن آشنا شوید.

1- حفره كه معمولا از یك فلز محكم تشكیل می شود.

2- یك اتصال دهنده كه داخل حفره قرار داده می شود كه معمولا از جنس پلاستیك می باشد ؛ اما اخیرا پزشكان از سرامیك و فلز هم به این منظور استفاده می كنند ؛ این بخش حركت لگن را نرم و راحت می كند.

3- یك گوی سرامیكی یا فلزی كه جایگزین بخش گرد قسمت بالایی استخوان لگن میشود.

4- یك ساقه یا میله ی فلزی كه به استخوان لگن چسبانده می شود تا مفصل لگن را ثابت نگه دارد.

 

SusOJeHbeA

 

علت تعویض مفصل لگن چیست ؟

 

اگر یكی یا هردو مفصل لگن شما(دو طرفه) آسیب دیده باشد ؛ برای اینكه در انجام فعالیتهای روزانه مثل پیاده روی یا لباس پوشیدن دچار مشكل نشوید یا مجبور نباشید دائما درد را تحمل كنید ناچار به انجام  عمل جراحی مفصل لگن می شوید.

علت اصلی عمل تعویض مفصل لگن ، كاهش درد ناشی از ساییدگی غضروف مفصل لگن و یا همان آرتروز است كه  مانع از انجام فعالیتهای روزانه میشود.

 بیشتر كسانی كه جراحی مفصل لگن را انجام می دهند افراد مسن  در سن ۶۰ سالگی یا بیشتر هستند اما تعداد افراد جوان كه عمل تعویض مفصل لگن را انجام داده اند نیز كم نمی باشد . این عمل در افراد جوان كمتر انجام میشود چرا كه فرد جوان دیرتر دچار آرتروز میشود ولی دیده شده بعلت نكروز و سیاه شدگی سر استخوان ران بعلت استفاده از مواد مخدر و یا كورتون بصورت بی رویه و دور از نظر پزشك در افراد جوان نیز این عمل بصورت شایعتر از قبل انجام شود. 

. درافراد جوان پروتز تحت فشار بیشتری قرار میگیرد و این باعث فرسودگی زودتر آن میشود و اگر چنین اتفاقی بیفتد نیاز به تعویض مجدد وجود خواهد داشت.

 

 نكات مهم قبل از عمل تعویض مفصل لگن

 1. اگر دارویی مانند آسپرین و یا مواد مخدر و یا هر گونه داروهای مكمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشك مصرف می‌كنید را به پزشك خود اطلاع دهید.

دو هفته قبل از عمل در منزل از قبل محل استراحت را مهیا سازید.

2. دوهفته قبل از عمل تعویض مفصل لگن ، توصیه می شود كه مصرف داروهایی مثل اسپرین ، بروفن و ناپروكسن كه باعث انعقاد خون می شود را قطع كنید یا داروهایی كه رقیق كننده ی خون هستند مثل وارفارین و … .

3. مصرف داروهایی مثل انبرل ، متوتركسات كه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می كنند و باعث میشوند به راحتی مبتلا به عفونت شوید را قطع كنید.

4. حتما با پزشك خود  در مورد داروهایی كه در روزهای قبل و بعد ازعمل جراحی می توانید به مصرفشان ادامه دهیدمشورت بگیرید.

5. اگر به هر گونه بیماری داخلی نظیر دیابت ، بیماری قلبی یا از این قبیل بیماری ها مبتلا هستید جراح از شما می خواهد كه با پزشكی كه تحت درمان ایشان هستید ملاقات داشته باشید.

6. اگر بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الكلی مصرف می كنید پزشك متخصص ارتوپد را در جریان قرار دهید.

7. اگر سیگاری هستید با كمك پزشك ترك كنید زیرا سیگار كشیدن سرعت ترمیم زخم را كاهش می دهد و حتی بر نتایج عمل شما تاثیرات منفی میگذارد. 

8. قبل ازعمل اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا ، سرماخوردگی ، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشكتان اطلاع دهید چرا كه با وجود این بیماری ها بیهوشی و عمل جراحی خطرناك خواهد بود و لازم است جراحی به تعویق انداخته شود تا بهبودی كامل حاصل شود و سپس اقدام به عمل جراحی شود.

9. در صورت امكان بهتر است قبل از عمل با یك فیزیوتراپیست ملاقات داشته باشید تا یكسری تمرینات و همچنین راه رفتن با عصا و واكر را از او بیاموزید.

10. شرایط منزلتان  را طوری مهیا كنید كه هر گونه عوارض غیر عادی در منزل را كه ممكن است جلوی مسیر رفت و امد شما به سرویس بهداشتی و یا اشپزخانه را سد كند را مرتفع سازید. سعی كنید از قالیچه و یا فرش در این مسیرها استفاده نكنید چرا كه ممكن است باعث گیر كردن عصا یا واكر و یا پای بیمار به لبه ی فرش شده و باعث زمین خوردن بیمار شود .

 

ely1Wii3PN

 

 


 

  • مبلمان را طوری بچینید كه بتوانید با عصا، واكر یا عصای زیر بغل (لابلای آن ها) حركت كنید.حتی می توانید به طور موقت اتاق ها را تغییر دهید (مثلا اتاق نشیمن را اتاق خواب كنید) تا استفاده از پله ها را به حداقل برسانید.
  • اشیایی كه غالبا از آن ها استفاده می كنید  (مثل تلفن، كنترل تلویزیون، عینك، پارچ و لیوان، مطالبی كه می خوانید و داروها) را جایی قرار دهید كه به سهولت به آن ها دسترسی داشته باشید به طوری كه برای دسترسی به آن ها مجبور نباشید بلند یا خم شوید.
  • هر گونه فرش تكه ای یا پادری كه می تواند منجر به لیز خوردن شما شود را جمع كنید. سیم های برق  یا هرگونه طنابی كه ممكن است به پای شما گیر كند و باعث زمین خوردن شما شود را جمع كنید یا به كوشه ای ببرید كه دور از مسیر رفت و امد شما شود.
  • یك صندلی خوب بگیرید كه سفت بوده كف آن ازحد متوسط بالاتر باشد. این نوع صندلی نسبت به صندلی های كوتاه و نرم ایمن تر و راحت تر است.
  • یك صندلی حمام، یك میله برای گرفتن و توالتی كه نشیمنگاه آن بالا می رود در حمام قرار دهید.
  • از وسایل كمكی مانند پاشنه كش دسته بلند، اسفنج دسته بلند و ابزاری برای گرفتن یا قلابی برای دسترسی به اشیا استفاده كنید  تا از زیاد خم شدن اجتناب كنید.
  • اشیایی كه غالبا از آن ها استفاده می كنید را جایی قرار دهید كه به آسانی به آن ها دسترسی داشته باشید
  •   تا حد امكان وظایف روزانه تان را مانند داخل و خارج حمام شدن ، بالا و پایین رفتن از پله ، نشستن و برخاستن در دستشویی ، استفاده از صندلی حمام بتوانید انجام دهید.
  • استفاده از عصا ، چوبدستی ، واكر و ویلچر را تمرین كنید.
  • روز عمل تعویض مفصل از شما خواسته میشود كه شش الی دوازده ساعت قبل از عمل چیزی ناشتا باشید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشك رابا پزشكتان هماهنگ كنید و در صورت تجپیز ایشان  با مقدار كمی آب بنوشید.
  • پزشك یا پرستار به شما اطلاع خواهند داد كه چه موقع در بیمارستان حضور پیدا كنید تا منتظر اماده شدن برای اتاق عمل شوید. 

نكات بعد از عمل

 

بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ، ممكن است نیاز باشد كه دو یا سه روز در بیمارستان بمانید. بعد از به هوش آمدن و بازیابی مجدد و بهبودی ،میتوانید طبق هماهنگی با پزشكتان خوردن و نوشیدن را با غذاهای سبك و سوپ مانند اغاز كنید. 

روز بعد از عمل جراحی از شما تقاضا میشود كه با كمك واكر شروع به حركت و راه رفتن كنید كه حضور همراهتان برای كمك بشما در كنارتان مفید خواهد بود.

بعد از عمل معمولا ٢ روز شما در بیمارستان بستری خواهید بود و در صورت لزوم مثلا در صورتیكه بیمار مشكلات داخلی داشته باشند ممكن است پزشك صلاح بداند زمان بیشتری را برای بازیابی بهبودی كامل در بیمارستان بسر ببرید

بهتر است پیش از مرخص شدن از بیمارستان، به چند هدف دست یافته باشید مانند:

1. خودتان از تخت بالا و پایین بروید

2. كنترل مناسبی بر درد داشته باشید

3. قادر به خوردن، آشامیدن و استفاده از دستشویی باشید

4. راه رفتن با استفاده از یك وسیله كمكی (عصا، واكر یا عصای زیر بغل) روی یك سطح صاف و توانایی بالا و پایین رفتن از دو یا سه پله.

5. توانایی انجام تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه 

6. درك هرگونه اقدامات احتیاطی كه در رابطه با مفصل لگن به شما ارائه شده است؛ برای جلوگیری از آسیب دیدگی و تضمین بهبودی مناسب.

7. اگر هنوز به اهداف فوق دست نیافته اید ممكن است رفتن مستقیم به خانه بعد از مرخصی برای شما مناسب نباشد. در چنین صورتی ممكن است شما را به طور موقت به یك مركز توانبخشی یا مركز تخصصی پرستاری انتقال دهند.

8. هنگامی كه مرخص می شوید تیم پزشكی درمانی شما شاملپزشكتان و كاركنان بیمارستان عوارض احتمالی را مطرح و علامت های هشداردهنده عفونت یا لخته شدن خون را همراه با شما مرور خواهند كرد.

 

نتایج عمل تعویض مفصل لگن

 

١) كاهش درد لگن 

٢) بهبود عملكرد  بیمار

٣)بهبود كیفیت زندگی

 

نتیجه ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن ، معمولا عالی می باشد و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشكی  نداشته باشد.

برخی افراد ممكن است با  عفونت ، شل شدگی یا جا به جایی پروتز  بعد از عمل مشكل پیدا كنند.

 

عمر پروتز مفصل لگن چقدر است؟معمولا بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال بعد از عمل تعویض مفصل لگن پروتز شل و گشاد خواهد شد كه در این صورت باید مجددا تعویض شود.درافراد جوان كه فعالیت بیشتری انجام می دهند ممكن است پروتز دچار ساییدگی شود در چنین شرایطی باید قبل از گشاد شدن آن را تعویض كرد.

 ممكن است بعد از تعویض مفصل لگن انتظار داشته باشید شیوه زندگیتان خیلی شبیه به چیزی باشد كه قبل از عمل بود، با این تفاوت كه در آن درد وجود نداشته باشد. از بسیاری جهات حق با شماست ولی بازگشت به فعالیت های روزمره زمان می برد. مشاركت فعالانه در فرایند بهبودی می تواند به شما كمك كند زودتر به مرحله بازگشت به فعالیت های روزمره برسید و می تواند بدست آمدن نتیجه موفقیت آمیزتررا تضمین كند.

 هر چند بعد از عمل قادر خواهید بود بسیاری از فعالیت ها را از سربگیرید ولی ممكن است مجبور باشید شیوه انجام آن ها را تغییر دهید. به عنوان مثال، ممكن است مجبور باشید شیوه های جدید خم شدن كه در آن مفصل لگن جدید شما ایمن می ماند را یاد بگیرید. پیشنهادات ارائه شده در اینجا به شما كمك می كند در عین حالی كه روال عادی زندگی روزانه خود را با خیال راحت از سرمی گیرید از مفصل لگن جدید خود هم لذت ببرید.

 ممكن است بعد از تعویض مفصل لگن انتظار داشته باشید شیوه زندگیتان خیلی شبیه به چیزی باشد كه قبل از عمل بود، با این تفاوت كه در آن درد وجود نداشته باشد. از بسیاری جهات حق با شماست ولی بازگشت به فعالیت های روزمره زمان می برد. مشاركت فعالانه در فرایند بهبودی می تواند به شما كمك كند زودتر به مرحله بازگشت به فعالیت های روزمره برسید و می تواند بدست آمدن نتیجه موفقیت آمیزتررا تضمین كند.

 هر چند بعد از عمل قادر خواهید بود بسیاری از فعالیت ها را از سربگیرید ولی ممكن است مجبور باشید شیوه انجام آن ها را تغییر دهید. به عنوان مثال، ممكن است مجبور باشید شیوه های جدید خم شدن كه در آن مفصل لگن جدید شما ایمن می ماند را یاد بگیرید. پیشنهادات ارائه شده در اینجا به شما كمك می كند در عین حالی كه روال عادی زندگی روزانه خود را با خیال راحت از سرمی گیرید از مفصل لگن جدید خود هم لذت ببرید.

QUekrfcyVd

 

 عوارض عمل جراحی تعویض مفصل لگن:

١- عفونت

ممكن است عفونت سطحی باشد و در زخم ایجاد شود یا عمقی باشد و در اطراف پروتز بوجود آید. همچنین ممكن است عفونت در حالی كه فرد در بیمارستان است چند روز پس از عمل یا بعد از اینكه به خانه می رود اتفاق بیفتند یا حتی سال ها بعد بوجود آید.

عفونت های خفیف و سطحی زخم عموما با آنتی بیوتیك ها درمان می شوند ولی ممكن است عفونت های عمده یا عمقی به جراحی دیگر و برداشتن پروتز نیاز داشته باشند. هر نوع عفونتی در بدن می تواند به مفصل تعویض شده گسترش یابد.

علائم هشدار دهنده عفونت عبارتند از:

تب مداوم (بالای ٣٨.۵ درجه سانتیگراد)

ایجاد قرمزی، حساسیت به لمس یا تورم اطراف زخم(

بیرون آمدن چرك و ترشحات از زخم

افزایش درد هم در هنگام فعالیت و هم استراحت

 ۲) تورم پاها و ایجاد لخته خون

ممكن است لخته های خون در رگ های پا یا در لگن تشكیل شوند.

لخته شدن خون در رگ های پا یا لگن از شایع ترین عوارض جراحی تعویض مفصل لگن است. این لخته ها در صورت جدا شدن و رفتن به عروق  ریه ها می توانند زندگی فرد را تهدید كنند كه تحت عنوان آمبولی ریوی شناخته می شود . جراح ارتوپد یك برنامه پیشگیری را تعیین می كند كه ممكن است شامل داروهای رقیق كننده خون،پوشش تورم پامشابه جوراب های واریس ، تمرینات پمپ مچ پا و موبیلیزاسیون  و راه رفتن زودهنگام پس از عمل باشد.

 

علائم هشداردهنده لخته شدن خون عبارتند از:

  1. درد در ناحیه پا و ماهیچه ساق پا كه ارتباطی با جای برش ندارد
  2. حساس شدن به لمس و قرمزی بالا یا پایین زانو
  3. تورم شدید ران، ساق پا، مچ پا یا كف پا
  • كوتاه شدن نفس ها
  • شروع ناگهانی درد در قفسه سینه
  • متمركز شدن درد قفسه سینه در یك نقطه با سرفه كردن

 

در صورت داشتن هر یك از علائم فوق، فورا به پزشك اطلاع دهید.

3- نابرابری طول پاها

گاهی ممكن است بعد از تعویض مفصل لگن احساس كنیم یك پا بلندتر یا كوتاه تر از دیگری است. جراح ارتوپد همه تلاش خود را خواهد كرد تا طول پاهای بیمار را با هم برابر كند ولی ممكن است پا را كمی بلند تر یا كوتاهتر كند تا ثبات و بیومكانیك مفصل لگن را به حداكثر برساند. ممكن است برخی بیماران بعد از عمل جراحی با استفاده از كفی های بلند كننده قد احساس راحتی بیشتری كنند.

4 – نابرابری طول پاها

دررفتگی از نظر دكتر بسیاری از پزشكان (بخصوص دكتر سید سعید مهاجرزاده) ناامید كننده ترین عارضه می باشد. معمولا دررفتگی هنگامی اتفاق می افتد كه سر گوی مانند مفصل از حفره آن بیرون می آید. خطر دررفتگی در چند ماه اول بعد از جراحی یعنی هنگامی كه بافت ها در حال بهبودی هستند بیشتر است. در كل دررفتگی شایع نیست. اگر سر گوی مانند از حفره بیرون بیاید، معمولا می توان با جا اندازی بسته بدون نیاز به جراحی دیگر آن را به محل خود بازگرداند. در موقعیت هایی كه مفصل لگن همچنان دچار دررفتگی می شود، ممكن است باز هم به جراحی نیاز باشد.

5 – نابرابری طول پاها

شل شدن و ساییدگی ایمپلنت ممكن است در طول سال ها پروتز مفصل لگن ساییده یا شل شود. چنین چیزی در اكثر موارد ناشی از فعالیت های روزانه است همچنین می تواند ناشی از نازك شدن بیولوژیكی استخوان باشد كه به آن استئولیز می گویند. اگر شل شدن پروتز دردناك باشد ممكن است به جراحی دومی كه جراحی اصلاحی نامیده می شود نیاز باشد.

 عوارض دیگر
آسیب عصبی و آسیب عروق خونی، خونریزی و سفتی از عوارض دیگری هستند كه می توانند ایجاد شوند. بعد از جراحی در تعداد كمی از بیماران مقداری از درد همچنان وجود دارد یا درد جدیدی بوجود می آید

 مراقبت از زخم

در طول دوره بهبودی در خانه  این راهنمایی ها را دنبال كنید تا از زخم خود مراقبت كرده به جلوگیری از عفونت آن كمك كنید:

.محل زخم را خشك و تمیز نگاه دارید. در بیمارستان برای روی زخم از پانسمان استفاده می شود كه این پانسمان باید در مواقع لازم عوض شود. قبل از ترك بیمارستان  بخواهید شما را درمورد چگونه عوض كردن پانسمان راهنمایی كنند

.درمورد اینكه برای شستشو یا حمام كردن چقدر باید صبر كنید از دستور پزشك پیروی كنید

 طبق نظر دكتر سید سعید مهاجرزاده میتوانید ٣-۴ روز بعد از عمل به حمام بروید ولی اب دوش حمام به زخم نرسد و برای اینكار میتوانید از پانسمان های ضد اب استفاده كنید كه در فروشگاه های لوازم پزشكی پیدا می شود. اگر زخمتان قرمز به نظر می رسد یا خروج ترشحات از آن شروع شده است فورا به پزشك خود اطلاع دهید. چنین چیزی می تواند نشانه عفونت باشد

تورم مفصل

برای ۳ تا ۶ ماه بعد از عمل جراحی تعویض مفصل انتظار تورم خفیف تا متوسط را داشته باشید. برای كاهش تورم، پای خود را كمی بالا ببرید یا از یخ استفاده كنید. پوشیدن جوراب های واریس یا باند های كشی  هم می تواند به كاهش تورم كمك كند. اگر تورمی جدید یا شدید را تجربه می كنید به پزشك خود اطلاع دهید زیرا چنین چیزی می تواند علامت هشداردهنده لخته شدن خون باشد.

 

دارو

همه داروها را مطابق با دستور پزشك مصرف كنید. داروهایی كه در خانه باید مصرف كنید می توانند شامل قرص های ضد درد مخدر و غیر مخدر، رقیق كننده های خون خوراكی یا تزریقی، داروهای مسهل و ضد تهوع باشند.

حتما با پزشك خود درمورد داروهایتان حتی داروهایی كه بدون نسخه به فروش می رسند، مكمل ها و ویتامین ها صحبت كنید. پزشك به شما خواهد گفت كه مصرف كدام داروهایی كه بدون نسخه به فروش می رسند در حین مصرف داروهای ضد دردی كه تجویز شده اند خطری ندارد.

جلوگیری از گسترش هرگونه عفونت باكتریایی در محل مفصل مصنوعی از اهمیتی خاص برخوردار است. ممكن است پزشك توصیه كند كه هرگاه احتمال عفونت باكتریایی افزایش می یابد مثلا هنگامی كه به دندانپزشكی می روید آنتی بیوتیك مصرف كنید. پیش از اینكه به دندانپزشكی بروید حتما با پزشك خود صحبت كنید و به دندانپزشك هم اطلاع دهید كه عمل تعویض مفصل لگن انجام داده اید. همچنین اگر بخواهید می توانید یك كارت هشدارهای پزشكی را همراه داشته باشید تا در صورت بروز شرایط اورژانسی پرسنل پزشكی بدانند كه شما مفصل مصنوعی دارید.

رژیم غذایی

تا زمانی كه از بیمارستان به خانه بروید باید مطابق یك رژیم غذایی نرمال غذا بخورید. ممكن است پزشك شما را به مصرف مكمل های آهن و ویتامین توصیه كند. همچنین ممكن است به شما توصیه شود كه در صورت مصرف داروهای خاص رقیق كننده خون همچون وارفارین (كومادین) از مصرف مكمل هایی كه حاوی ویتامین K هستند و غذاهای سرشار از ویتامین K بپرهیزید. غذاهای سرشار از ویتامین K عبارتند از كلم بروكلی ، گل كلم، كلم بروكسل، جگر، لوبیا سبز، نخود، عدس، دانه های سویا، روغن سویا، اسفناج، كلم پیچ، كاهو، شلغم، كلم و پیاز.

به نوشیدن زیاد مایعات ادامه دهید ولی سعی كنید مصرف قهوه را محدود كرده از مصرف مشروبات الكلی بپرهیزید. همچنین باید همچنان مراقب وزن خود باشید تا از وارد كردن فشار بیشتر به مفصل جلوگیری كنید.

 

از سرگرفتن فعالیت های عادی

هنگامی كه به خانه می روید باید فعال بمانید. راهش این است كه زیاد و و زود فعالیت نكنید. در حالی كه انتظار روزهایی خوب و روزهایی بد را دارید باید بهبودی تدریجی خود در طول زمان را ملاحظه كنید. به طور كلی راهنمایی های زیر را بكار بگیرید:

تحمل وزن

درمورد استفاده از عصا، واكر یا عصای زیر بغل و زمانی كه می توانید وزن خود را روی پاهایتان قرار دهید مطابق با دستورات خاص پزشك وزن خود را بصورت محدود روی ان پا بگذارید. بسته به نوع تعویض مفصل لگن كه متحمل شده اید و دستورات پزشك ممكن است تحمل كامل وزن توسط مفصل بلافاصله امكان پذیر باشد یا تا چند هفته به تاخیر بیفتد.

رانندگی

در بیشتر موارد، زمانی كه دیگر داروهای ضد درد مخدر مصرف نمی كنید و قدرت و عكس العمل های شما به وضعیت نرمال برگشته اند از سرگرفتن رانندگی خطری ندارد. پزشك در تشخیص اینكه چه هنگام از سرگرفتن رانندگی بی خطر است به شما كمك خواهد كرد.

فعالیت جنسی

لطفا درمورد اینكه چه هنگامی می توانید مجددا فعالیت جنسی خود را با خیال راحت شروع كنید با پزشك مشورت كنید. حتی ممكن است بعضی پوزیشن های (حالت های) اعمال جنسی برای شما مناسب نباشد و باید این مورد را از پزشك خود بخواهید. ممكن است قادر باشید. ظرف چند هفته بعد از عمل جراحی فعالیت جنسی خود را از نو آغاز كنید.

وضعیت خوابیدن

بسته به (نوع) عمل جراحی، ممكن است پزشك از شما بخواهد كه از خوابیدن در وضعیت هایی خاص اجتناب كنید و تا مدت زمانی طولانی در حالی كه یك بالش بین پاهایتان قرار می دهید بخوابید. از پزشك خود بپرسید كه خوابیدن در كدام وضعیت ها بی خطر تر بوده برای شما مناسب تر است.

بازگشت به سر كار

بسیاری از فعالیت كاری بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن بصورت زود هنگام امكان پذیر است مثلا كارهایی كه مشابه فعالیت های كار اداری و بصورت نشسته باشند .

بسته به نوع فعالیت هایی كه سر كار انجام می دهید ممكن است چند هفته زمان ببرد تا بتوانید به سر كار برگردید. پزشك به شما خواهد گفت كه از سر گرفتن فعالیت های كاری عادی چه زمانی خطری ندارد.

ورزش و تمرینات ورزشی

برای حداقل دو ماه بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن به انجام تمرینات ورزشی كه فیزیوتراپیست تجویز كرده است ادامه دهید. در برخی موارد ممكن است پزشك دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت را برای حفظ قدرت و ثبات ماهیچه ها و منعطف نگاه داشتن مفصل لگن توصیه كند.

به محض اینكه پزشك اجازه دهد می توانید به بسیاری از فعالیت های ورزشی كه پیش از تعویض مفصل لگن خود از آن ها لذت می بردید بازگردید مثلا:

 

هر چقدر می خواهید پیاده روی كنید ولی به خاطر داشته باشید كه پیاده روی جایگزین تمرینات ورزشی كه پزشك یا فیزیوتراپیست تجویز كرده اند نیست. شنا برای بعد از تعویض كامل مفصل لگن یك فعالیت عالی و سبك به شمار می آید كه می توانید به محض كشیدن بخیه ها و خوب شدن زخم آن را شروع كنید ، هفتگی سه الی چهار مرتبه میتوانید ابدرمانی بصورت راه رفتن در اب انجام دهید. . به طور كلی، فعالیت های سبك مرتبط با تناسب اندام مانند دوچرخه ثابت و كوهنوردی میتوانید شروع كنید

احتیاطات و باید و نباید های تعویض مفصل لگن:

بایدها و نبایدها (اقدامات احتیاطی) بسته به شیوه جراحی پزشك فرق می كنند. پزشك و فیزیوتراپیست لیستی از بایدها و نبایدها را به شما ارائه می دهند كه باید آن ها را دررابطه با مفصل جدید لگن خود به خاطر داشته باشید. این اقدامات احتیاطی از دررفتگی مفصل جدید جلوگیری كرده بهبودی مناسب آن را تضمین می كنند. برخی از معمول ترین این اقدامات احتیاطی عبارتند از : 

 

نباید ها

1. در حالت دراز كشیده پاها را مستقیم و صاف بالا نیاورید چرا كه فشار زیادی (٣ برابر وزن) به پروتز وارد میكند

2. برای حداقل ۶ تا ۸ هفته پاهایتان را روی هم نیندازید.

3. زانویتان را بیشتر از لگن بالا نبرید

4. هنگامی كه نشسته اید یا دارید می نشینید به جلو خم نشوید

5. در حالی كه نشسته اید سعی نكنید چیزی را از زمین بلند كنید

6. هنگامی كه به پایین خم می شوید پاهایتان را بیش از اندازه به هم نزدیك یا از هم باز نكنید

7. هنگامی كه در رختخواب دراز كشیده اید برای اینكه پتو را روی خود بكشید دستتان را دراز نكنید

8. بیش از نود درجه  (به سمت پایین) خم نشوید

باید ها

1. پاها را در حالتی نگاه دارید كه روی پاها به سمت بالا باشد.

2. هنگامی كه می نشینید یا می ایستید پایی كه مفصل آن عمل شده را در مقابل نگاه دارید

3. در آشپزخانه از چهارپایه های بلند استفاده كنید.

4. روی پای جراحی شده (طرف بد) زانو بزنید

5. برای كاهش درد و تورم از یخ استفاده كنید ولی به خاطر داشته باشید كه یخ پوست را بی حس می كند. بنابراین یخ را مستقیما روی پوست نگذارید؛ از یك بسته یخ استفاده كنید یا آن را در یك حوله مرطوب بپیچید.

6. پیش از تمرینات ورزشی از گرما دادن استفاده كنید تا به (افزایش) دامنه حركت كمك كنید. (برای این كار) به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از یك پد گرمایی یا حوله گرم و مرطوب استفاده نمایید.

7. اگر ماهیچه ها درد گرفتند تمرین ها را كاهش دهید ولی انجام دادن آن ها را متوقف نكنید!.