ورزش های ارتوپدی - گردن درد

گردن درد

امروزه گردن درد یك مشكل شایع ارتوپدی است. عضلات گردن ممكن است در اثر حالت نامناسب بدن دچار كشیدگی و خستگی  شوند. از علل گردن درد حالت نامناسب بدن ممكن است به دلیل خم شدن بیش از حد به سمت كامپیوتر و یا كار كردن مداوم با تبلت و موبایل و یا چمباتمه زدن در پشت میز كار ایجاد شود. استوئو آرتریت نیز یك علت درد گردن می باشد. گردن و پشت شما از یك ستون از استخوان ها كه بر روی یكدیگر قرار گرفته اند، به نام ستون فقرات، ساخته شده است. به استخوان هایی كه ستون فقرات را می سازند، مهره می گویند.

درد و گرفتگی از شایع ترین علائم درد گردن می باشند، كه با ایجاد درد وگرفتگی، درمان درد گردن باید شروع شود.شما ممكن است در وسط هر یك از دو طرف گردن خود احساس درد كنید كه ممكن است موجب درد شانه ها، كتف ها و یا قسمت بالایی سینه نیز انتشار پیدا كند.

 

علت ها و دلایل

 

در سنین بالای ۵٠ سال اكثر موارد ساییدگی مهره های گردن می تواند علت گردن درد ایجاد می شوند كه این شرایط می تواند با بالا رفتن سن و استفاده زیاد از گردن یا بازوها همراه باشد.

دیگر مشكلاتی كه باعث درد گردن می شوند، به شرح زیر هستند:

خستگی و ضعف عضلات گردنی  كه معمولاً با فعالیت فیزیكی بلند مدت همچون نشستن پشت كامپیوتر برای یك دوره زمانی طولانی مرتبط است. علاوه بر این امكان ایجاد كشیدگی شدید گردن نیز پس از خوابیدن در یك موقعیت نامناسب وجود دارد.

آرتروز ناشی از باریك شدن دیسك های میان مهره ها در ستون فقرات می تواند باعث درد گردن شود. همچنین می تواند منجر به تنگی نخاعی در ناحیه ی گردنی شود كه در آن كانال ستون فقرات تنگ  شده و باعث فشار بروی نخاع می شود.

فتق دیسك گردن بیشتر می تواند باعث درد بازو به جای گردن درد شدید شود. به این ترتیب وارد شدن فشار به یك عصب در گردن باعث درد شدید بازو (بازو درد) می شود. علاوه بر فتق دیسك گردن می تواند باعث از بین رفتن عملكرد عصب شود كه مشكلاتی همچون از بین رفتن قابلیت واكنش، احساس، یا كاهش قدرت عضلات را به همراه دارد.

. به هر حال فشرده شدن طناب نخاعی ممكن است در همه موارد باعث درد گردن نشود، اما این مشكل با بی حس شدن پاها، ضعیف شدن بدن، و از دست دادن كنترل ادرار و مدفوع همراه است.

ضربه شلاقی یك حركت سریع گردن به سمت جلو و عقب است كه باعث وارد شدن آسیب به بافت نرم گردن می شود. این مشكل معمولاً هنگام تصادف با وسیله نقلیه پشت سر ایجاد می شود. به هر حال درد و سفتی مربوط به ضربه شلاقی معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از وارد شدن آسیب توسط بیمار احساس خواهد شد.

ورزش و حركات اصلاحی

فشار ایزومتریك، به تقویت عضلات در همه ی جوانب گردن كمك می كند. كف دست خود را بر روی پیشانی قرار داده و به آرامی سر خود را به درون دست فشار دهید. سپس دست های خود را در پشت سرتان قرار داده و همین كار را تكرار كنید. این تمرین را با قرار دادن دست خود در كنار سر و فشار دادن سر بر خلاف جهت مقاومت دست، تكرار كنید. با طرف دیگر سر نیز این تمرین را انجام دهید. هر بار كه سر خود را به درون دستتان فشار می دهید، ١۵ ثانیه حالت خود را حفظ كرده و پس از ۵ثانیه استراحت، دوباره تكرار كنید. در طول هر بار انجام این تمرین، گردن خود را صاف نگه داشته و سر خود را به طرف جلو خم نكنید. این حركت باید در روز حداقل در سه نوبت و هر نوبت به مدت ۵ دقیقه تكرار شود.

 

FukAZ2QzPi

 

فرو بردن چانه در گردن

 

 

DxyjMj1gFA

این تمرین ، یك تمرین بسیار ساده است كه به آرامی پشت گردن شما را می كشد. در یك حالت راحت نشسته و یا بایستید، سپس به آرامی چانه ی خود را به سمت گردن و به پایین بكشید تا یك كشش خفیف در پشت گردن خود حس كنید. این حالت  را ١۵ ثانیه حفظ كرده و حداقل  ۱۰ بار این تمرین را تكرار كنید كه روزانه ۴ بار باید تكرار شود.

 

خم كردن گردن به عقب و جلو

 

 

4nwKb8XRfw

حركات خم كردن گردن به عقب و جلو، گردن شما را از همه ی جهات می كشد. سر خود را به خصوص به هنگام خم كرده گردن به عقب، به آرامی حركت دهید. به نیروی جاذبه ی زمین اجازه دهید كه عضلات شما را بكشد، و خود نیروی اضافی به آن ها وارد نكنید. با نزدیك كردن چانه به سینه ی خود تمرین را شروع كنید. سپس با یك حركت دایره وار سر، گوش راست خود را به شانه ی راست نزدیك كنید. این حركت دایره وار را ادامه دهید تا جایی كه به موقعیت اولیه ی خود باز گردید.