تخصص های دکتر مهاجرزاده - فوق تخصص شانه

وقتی در شانه خود دردی احساس می‌كنید معمولا اولین اقدام مراجعه به پزشك متخصص ارتوپدی خواهد بود، البته دردهای ارجاعی قلب و یا مشكلات ریوی هم امكان دارد درد تیركشنده به شانه داشته باشد كه تشخیص افتراق آن با مراجعه به پزشك ارتوپد و یا داخلی خواهد بود. البته همه پزشكان ارتوپد نیز مهارت خاص و ویژه جهت آموزش و درمان تخصصی بیماری‌های شانه را ندارند و حتی امكان دارد دوره‌های آموزشی جراحی مخصوص به درمان بیمارهای شانه را هم نگذرانده باشند، لذا انتخاب پزشك متخصص حاذق در زمینه جراحی‌های شانه اهمیت زیادی دارد. در زیر به معرفی برخی از بیماریهای رایج شانه میپردازیم.

1- پارگی تاندون‌های شانه

این عارضه معمولا در افراد به دنبال كشیده شدن بازو و مفصل شانه به علت آویزان شدن از بلندی و یا به دنبال ضربه‌های سنگین به عنوان مثال تصادفات و یا در رفتگی‌های مفصل شانه اتفاق میافتد، كه درمان آن در بیماران جوان در صورتی كه پارگی وسیع باشد معمولا با اعمال جراحی انجام خواهد شد كه آن هم به دو صورت انجام خواهد گرفت .

الف) جراحی آرتروسكوپی و یا اصطلاحا لیزری

ب) جراحی باز

WhBEUeav4t

2- در رفتگی مكرر شانه

معمولا بعد از دررفتگی‌های مفصل شانه پایداری این مفصل به طور كل كاهش می یابد و عناصر پایدار كننده مفصل شانه نظیر لبروم و كپسول مفصلی شانه پاره می‌شوند لذا شانه به اصطلاح لق شده و به صورت مكرر دچار در رفتگی خواهد شد و باعث درد و احساس ناپایداری در حركات مفصل می شود . برای درمان این بیماری نیز روش های جراحی آرتروسكوپی و روش‌های جراحی باز ( عمل لاتارژه) قابل انجام است كه این اعمال جراحی توسط دكتر سید سعید مهاجرزاده حد الامكان به روش آرتروسكوپی انجام خواهد شد.

3- بیماری شانه منجمد شده ( Frozen Shoulder)

نام دیگر این بیماری كپسولیت چسبنده می‌باشد. این بیماری یك بیماری شایع است كه بیشتر در سنین بین 45 تا 65 سال را درگیر می‌كند. علائم این بیماری با درد عمدتا شبانه و گاهی نیز در طی روز خود را نشان می‌دهد همچنین در ادامه سیر بیماری محدودیت حركتی مفصل شانه و همچنین درد تیر كشنده به بازو نیز اضافه می‌شود به طوریكه بیمار توانایی شانه كردن موهای پشت سر در خانم‌ها و یا پوشیدن كت و كاپشن در اقایان را به سختی خواهند داشت. در 20 درصد از بیماران بیماری به صورت دو طرفه و در هر دو شانه اتفاق میافتد و همچنین در كسانی كه سابقه بیماری‌های مثل دیابت و یا مشكلات تیروئید و یا سابقه سكته های قلبی و مغزی داشته‌اند 10 برابر شایع‌تر است. خوشبختانه بیماری سیر خود محدود شونده دارد یعنی بیماری خود به خود بهبود خواهد یافت اما طول دوره بیماری بسیار آزار دهنده و طولانی است كه حدود 12 الی 18 ماه به طول می‌انجامد. در این مدت پزشك متخصص ارتوپد می‌تواند با روش‌های مختلف درمانی نظیر فیزیوتراپی و حركت درمانی طب سوزنی، تزریق مفصلی، ازون تراپی، به بیمار كمك كند.

5Bmc19PS5Q

4-بیماری رسوب كلسیم در تاندون‌های شانه ( Calcific Tendinitis )

این بیماری معمولا در افراد جوان به خصوص خانم‌های جوان شایعتر است و معمولا با علایم درد تیر كشنده حاد خود را نشان می‌دهد، در عكس رادیولوژی بیمار نیز معمولا لكه‌های رسوب كلسیم در تاندون‌های شانه كه درمان با روش‌های مختلف نظیر تزریق موضعی تاندون، فیزیوتراپی، و عمل جراحی ارتروسكوپی خواهد بود.