بیماری های ارتوپدی - دررفتگی مكرر شانه

 

در رفتگی مكرر شانه

 

معمولا بعد از دررفتگی‌های مفصل شانه پایداری این مفصل به طور كل كاهش می یابد و عناصر پایدار كننده مفصل شانه نظیر لبروم و كپسول مفصلی شانه پاره می‌شوند لذا شانه به اصطلاح لق شده و به صورت مكرر دچار در رفتگی خواهد شد و باعث درد و احساس ناپایداری در حركات مفصل می شود . برای درمان این بیماری نیز روش های جراحی آرتروسكوپی و روش‌های جراحی باز ( عمل لاتارژه) قابل انجام است كه این اعمال جراحی توسط دكتر سید سعید مهاجرزاده حد الامكان به روش آرتروسكوپی انجام خواهد شد.

 b3Lp7hPXYf

علت در رفتگی مكرر شانه چیست؟

وارد شدن ضربه

 
گاهی اوقات، افرادی كه ردر رفتگی مفصل شانه در نتیجه وارد شدن ضربه با سرعت زیاد زمانی ایجاد می شود شانه در موقعیتی قرار گیرد كه در نتیجه ضربه شدید از مفصل خود خارج گردد. معمولاً این شرایط زمانی اتفاق می افتد كه بازو به صورت باز به سمت خارج قرار داشته باشد.
 
  

در رفتگی مكرر شانه

 رباط های ضعیف در مفصل شانه های خود داشته باشند، ممكن است به سادگی دچار در رفتگی شانه شوند.رباط ممكن است ضعیف شده باشد و یا كلا پاره شده و توانایی نگه داشتن مفصل شانه را در محل خود نداشته باشد.این شرایط می تواند باعث ناپایداری غیر فعال شانه به خاطر آناتومی طبیعی بدن شود. بعضی مواقع، این شرایط باعث در رفتگی مكرر شانه می گردد. انجام بعضی ورزش ها مثل شنا، تنیس و والیبال كه نیازمند حركت دادن دست در بالای سر است می تواند باعث كشیدگی بیش از حد رباط های شانه و كپسول مفصل شود. رباط های ضعیف شانه باعث می شوند عضلات چرخاننده شانه به سختی ثبات شانه را حفظ نمایند. در صورتی كه فرد به مشكل نا پایداری شانه دچار شود، بهترین راه برای پیش گیری از در رفتگی شانه انجام تمرین های تقویتی خاص برای عضله چرخاننده شانه است. به این منظور می توان با متخصص فیزیوتراپی صحبت كرد.

ناپایداری مفصل شانه

در تعدادی از بیماران، شانه در هنگام انجام حركت های خاص به خاطر موقعیت قرارگیری نامناسب ژنتیك یا مادرزادی دچار در رفتگی می شود. در این بیماران، فرد احساس شل بودن شانه داشته یا با در رفتگی مكرر شانه در هنگام انجام برخی حركت های خاص مواجه می شود، بسیاری از این بیماران كه زمینه ی مادرزادی در این مورد دارند نیاز به جراحی ندارند و میتوان با اموزش ورزشهای تقویت عضلات اطراف شانه این مشكل را برطرف كرد. 

gIdMcz9JcA

 

تشخیص دررفتگی مكرر شانه چگونه است؟

 

متخصص فیزیوتراپی یا پزشك ممكن است از بیمار بخواهد تصویر از شانه و مفصل آن تهیه كند تا به این ترتیب بتواند تشخیص خود را تایید كرده و سایر مشكلات احتمالی ایجاد شده را شناسایی نماید. این تصویر برداری شامل تهیه عكس رادیولوژی، اسكن ام آر آی (MRI)، و است. وجود ضایعه بنكارت یا پارگی لابروم و یا وجود ضایعه ی هیل ساكس در سی تی اسكن نشان دهنده دررفتگی مكرر شانه است

 

راه ها و روش های درمان در رفتگی مكرر شانه

 

درمان دررفتگی و نیمه دررفتگی شانه هر دوی موارد در رفتگی یكباره یا مكرر شانه در ابتدا بطور معمول با برنامه های توان بخشی غیر جراحی تحت نظر فیزیوتراپ درمان می شود. عمل جراحی تثبیت مفصل شانه نیز در صورتی برای بیمار استفاده می شود كه روش های درمان مبتنی بر حركت های ورزشی موفقیت آمیز نباشند كه معمولا بصورت آرتروسكوپی انجام می شود
 

سوالات متداول درباره در رفتگی مكرر شانه

این سوالی خیلی در مطب از دكتر سید سعید مهاجرزاده پرسیده می شوذ. چرا كه مشكل شایع خصوصا در بیماران جوان و در محدوده سن سربازی هست. در جواب این سوال كه دررفتگی مكرر شانه شامل چه معافیتی میشود باید گفت قوانین نظام وظیفه در این مورد مدام در حال تغییر است ، ولی طبق اخیر تغییر ضوابط سازمان نظام وظیفه در حال حاضر معافیت دایم بسیار محدود شده و فقط در صورتی اعمال می شود كه بیش از دو مورد دررفتگی(یعنی حداقل سه بار) همراه با مدارك در حین خدمت رخ داده باشد. در ضمن باید فاصله هر نوبت هم بیش از دو ماه باشد. قانون قبلا شامل موارد دررفتكی قبل از خدمت هم بود ولی این تغییر قوانین اخیرا اتفاق افتاده است (نیمه سال ٩٩) و كلیه موارد در رفتگی قبل از شروع خدمت حتی اگر بیش از دو بارهم میبود دیگر شامل این تبصره نمی شود.