تخصص های دکتر مهاجرزاده - كمردرد

كمر درد (low back pain) یكی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشك متخصص ارتوپد در مشهد است. بر اساس آمار انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سكته امریكا (NINDS) درد كمر شایع‌ترین دلیل ناتوانی و از كار افتادگی مرتبط با كار و شغل افراد است. حداقل 80 درصد از بیماران در طول زندگی خود به این مشكل مبتلا می‌شوند.

پیشگیری از بروز كمردرد

راه‌های زیادی برای جلوگیری از كمردرد وجود دارد. انجام دادن اقدامات پیشگیرانه برای كاستن از شدت علائم در افرادی با كمر آسیب دیده هم بسیار كمك كننده خواهد بود

اقدامات پیشگیرانه:

1.  تقویت و فعال كردن عضلات كمر، پشت و شكم با انجام حركات ورزشی  (ورزش های ویلیامز)

2.  كم كردن وزن در صورت داشتن اضافه وزن

3.  بلند كردن اجسام سنگین از روی زمین با خم كردن زانو و استفاده از پاها

4.  داشتن طرز ایستادن و ساختار قامتی مناسب

مهمترین علل كمر درد

از علل درد كمر آسیب‌هایی همچون رگ به رگ شدن با پیچ خوردن عضله، كشیدگی ناشی از یك حركت ناگهانی یا ساختار غلط بدن در هنگام بلند كردن یك جسم سنگین همه می‌توانند باعث ایجاد این تجربه‌ی دردناك شوند

كمر درد همچنین نتیجه‌ی برخی از بیماری‌ها میتواند باشد:

1. سرطان طناب نخاعی

2. فتق دیسك كمر

3. سیاتیك

4. التهاب مفاصل

5. عفونت كلیوی

6. عفونت ستون فقرات

كمر درد شدید از چند روز تا چند هفته به طول می‌انجامد، در حالی كه دردهای مزمن كمر بیش‌تر از 3 ماه ادامه خواهند داشت.

این بیماری در تمامی سنین رخ میدهد ولی افراد بین سنین 30 سال تا 50 سال شایعتر است و عمده دلیل آن به دلیل تغییراتی است كه به واسطه‌ی بالا رفتن سن در بدن فرد رخ می‌دهد. هر چه‌قدر سن فرد بیش‌تر شود از حجم مایع بین مهره‌های كمر و نخاع كاسته خواهد شد.

m5ZmXTTysb

درنتیجه دیسك موجود در ستون فقرات به راحتی آسیب پذیر خواهد شد. همچنین از حجم ماهیچه‌ها نیزكم شده و امكان صدمه و آسیب كمری بیش‌تر خواهد شد. به همین دلیل است كه تقویت عضلات كمر و داشتن یك ساختار قامتی مناسب بهترین راه پیشگیری از كمر درد است.

علل مختلف كمر درد

١: كشیدگی

عضلات و لیگامان های كمر بر اثر فعالیت سنگین ممكن است كشیده یا پاره شوند. علایم و نشانه‌های این حالت شامل درد، خشكی و اسپاسم عضلات كمر است. استراحت و درمان‌های فیزیكی به درمان این علایم آزار دهنده كمك خواهد كرد.

٢:دیسك آسیب دیده

دیسك‌های كمر همیشه در معرض آسیب هستند و این خطر در خلاف تصور درسنین بالا فقط نیست بلكه شایعترین سنین درد مبتلا به دیسك كمری در سنین فعال ( ٣٠ الی ۴۵ سال ) می باشد. معمولا قسمت خارجی دیسك ممكن است دچار پارگی یا فتق شود.

فتق دیسك حالتی است كه در آن غضروف اطراف دیسك به طناب نخاعی یا ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌كند. در واقع دیسك به شكل یك بالشتك بین مهره‌ها قرار دارد و فشار وارد شده به آن‌ها را كنترل می‌كند، در این حالت این فضای نرم بین مهره‌ها از جای طبیعی خود خارج می‌شود

این حالت به علت فشار زیاد وارد شده به ریشه‌ی عصبی ایجاد می‌شود. آسیب دیسك معمولا ناگهانی بوده و بعد از پیچ خوردن كمر و یا بلند كردن یك جسم سنگین رخ می‌دهد. بر خلاف كمر درد ناشی از كشیدگی این درد بیش‌تر از 72 ساعت ادامه خواهد داشت.

٣: سیاتیك

درد سیاتیك اصطلاحا درد ناشی از دیسك كمری میباشد كه به همراه یك فتق دیسك رخ دهد، در این حالت دیسك به عصب سیاتیك فشار وارد می‌كند. در نتیجه این عصب باعث ایجاد درد در پا خواهد شد. بیماران درد سیاتیك را به درد شدید كه معمولا بصورت تیر كشنده به پاها علی الخصوص خلف ران و ساق پا تجربه می‌كنند .

۴:تنگی كانال نخاعی

در بیماران مبتلا به تنگی كانال نخاعی فشار زیادی بر طناب نخاعی و اعصاب نخاعی وارد می‌شود. عمده دلیل بروز این مشكل از بین رفتن دیسك بین مهره‌هاست. بعد از آن است كه فشار زیادی به ریشه‌های عصبی یا طناب نخاعی وارد می‌شود.

علایم این عارضه عبارتند از:

•  بی حسی
  • گرفتگی عضله
  • خستگی

فرد این علایم را در هر نقطه از بدنش ممكن است حس كند ولی بیشتر در ناحیه قوص كمر بیشتر اتفاق می افتد. علایم در بسیاری از بیماران در هنگام راه رفتن و ایستادن شدیدتر خواهد شد و با خم شدن به جلو و یا نشستن درد كاهش می یابد.

۵: انحنای غیر طبیعی ستون مهره‌ها

گوژپشتی یا كایفوز و همچنین  اسكولیوزو لوردوز از جمله اختلالاتی هستند كه باعث انحنای غیر طبیعی ستون فقرات می‌شوند.

این مشكلات در كودكی و در سنین بلوغ قابل تشخیص بوده و به دلیل افزایش فشار وارده بر عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و مهره‌های كمر باعث ایجاد درد و تغییر ساختار بدن می‌شوند.

مشكلات دیگر

برخی از مشكلات و بیماری‌ها باعث كمر درد می‌شوند:

فیبرومیالژی

كه یك سندرم درد اسكلتی-عضلانی مزمن است و مفاصل، عضلات و تاندون‌ها را درگیر می‌كند.

اسپوندیلیت

اسپوندیلوز

یك اختلال مخرب ناشی است و معمولا ناشی از افزایش سن می باشد كه منجر به از دست رفتن ساختار طبیعی ستون فقرات و عملكرد آن می‌شود.مكان و شدت تخریب در افراد مختلف متفاوت است .

از طرفی دیگر مشكلات كلیوی و مثانه ، اندومتریوز ، كیست تخمدانی و فیبروز رحمی، سرطان و بارداری هم احتمال دارد باعث بروز درد كمر شوند.

برای اینكه مطمئن شوید كدام یك از علت‌های ذكر شده باعث بروز كمر درد شده است می‌توانید با پزشك متخصص ارتوپد در مشهد ( دكتر سید سعید مهاجرزاده ) مشورت كنید و این مشورت در قسمت سوال و جواب و سوالات رایج در همین پیج و یا در اینستا گرام كاری دكتر مهاجرزاده به ادرس dr.saeid_mohajerzadeh بصورت دایركت قابل انجام است.

vPPBG8OzWu

درمان های خانگی برای درمان كمردرد

درمان‌های خانگی نظیر كمپرس گرم و خوردن دارو های مسكن تا 72 ساعت پس از شروع درد كمك كننده خواهند بود.

اگر بعد از این مدت زمان با انجام این درمان‌ها تغییری در شدت درد ایجاد نشود، فرد باید با پزشك تماس گیرد. در این درمان باید فعالیت‌های فیزیكی معمول روزانه را را متوقف كرده و از یخ روی كمر خود استفاده كنید.

در 48 تا 72 ساعت اول از كمپرس سرد استفاده كرده و پس از آن از كمپرس  گرم استفاده كنید.استفاده‌ی متناوب از سرما و گرما به ریلكس شدن عضله ها كمك می‌كند. استراحت؛ استفاده از یخ، فشار آوردن و بالا نگهداشتن كمر در 48 ساعت ابتدایی بسیار توصیه می‌شود.

داروهای مسكنی همچون ایبوپروفن (ibuprofen) و استامینوفن (acetaminophen) برای كاهش درد بسیار موثر هستند.  برخی اوقات دراز كشیدن به پشت باعث درد بیش‌تر خواهد شد، در این شرایط توصیه می‌شود كه فرد در حالی كه زانوی خود را خم كرده و یك بالش بین پاهای خود قرار داده، به پهلو دراز بكشد. اگر دراز كشیدن روی كمر برای فرد آزاردهنده نباشد، بهتر است كه برای كاهش فشار به كمر از یك بالش زیر ران استفاده شود.  حمام آب گرم بخصوص داخل وان در صورتی كه در دسترس دارید و یا جكوزی و ماساژ كمر هم به بهبود عضلات گرفته‌ و سخت كمر كمك خواهند كرد.

4dTUwl9XTz

راهكارهای پزشكی برای درمان كمردرد

كمر درد به همراه مشكلات مختلفی بروز می‌كند:

1. كشیدگی و یا ضعف عضلانی

2. عصب تحت فشار

3. طناب نخاعی نامیزان

چندین راه درمانی برای این مشكلات وجود دارد:

• دارو
  • فیزیوتراپی و حركت درمانی
  • آب درمانی
  • ازن تراپی (اوزون تراپی)
  • تزریق كمری ( تزریق اپیدورال )
  • عمل جراحی
  • ماساژ
  • تمرینات كششی

جراحی برای درمان كمردرد

در مواردی كه درد بسیار شدید است، جراحی انجام می‌شود. جراحی تنها زمانی انجام می‌شود كه سایر روش‌های درمانی موثر نباشد. با این همه اگر فرد كنترل دفع ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد، دچار نقص پیش‌رونده‌ی عصبی شود، جراحی یك راهكار درمانی اورژانسی خواهد بود.

سوالات متداول درباره كمردرد

روش درمانی اوزون تراپی یا اوزون درمانی روشی نسبتا جدید در درمان بیماران مبتلا به درد كمر و‌حتی دردهای دیگر عضلانی و‌اسكلتی است. در حقیقت ازن تراپی جایگزینی مناسب برای كورتون درمانی می باشد. استفاده از گاز اوزون یا اوزون درمانی روشی سالم در درمان عضلانی و مفصلی نظیر مفصل زانو  می باشد. در این روش درمانی از گاز اوزون كه غلظت آن توسط پزشك معالج تعیین می شود، به صورت كاملا تخصصی در بافت مورد نظر تزریق می شود و بر اساس تبدیل گاز اوزون به اكسیژن در بافت رادیكال ها و انرژی آزاد می شود كه درمان دیسك كمر، درمان سیاتیك، آرتروز مفاصل استفاده می شود. اوزون درمانی به عنوان یك پیشرفت جدید و نوین در درمان درد و دیسك و آرتروز در پزشكی روز دنیا مطرح شده است. اوزون تراپی دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و نیز اثرات ترمیمی می باشد. لذا اوزون تراپی در درمان دردهای ناشی از التهابات مفصلی و نیز دیسك های بین مهره ای، تنگی كانال نخاع، زخم های ناشی از دیابت و … موثر می باشد.

_تزریق اپیدورال چیست؟!

جواب:در بیماران مبتلا به دیسك كمری در صورتی كه دیسك بصورت حاد تظاهر پیدا كرده باشد تزریق اپیدورال بسیار كمك كننده خواهد بود.فضای اپیدورال در حقیقت یك فضای با فشار منفی در دور تا دور نخاع میباشد كه همانند یك غلاف نخاع را در بر گرفته  است. وبیماران مبتلا به دیسك كمری حاد در محل برجسته شدن دیسك نزدیك به ریشه های عصب سیاتیك التهاب شدیدی ایجاد میشود كه در تزریق اپیدورال ستون فقرات داروی ضد التهابی (كورتیكو‌استرویید) را در این منطقه از فضای اپیدورال ستون فقرات تزریق می كنیم . این دارو به كاهش التهاب ریشه‌های عصبی كمك می‌كند ، تا بتواند درد كمر یا پاها را كاهش دهد. تزریق اپیدورال با كاهش التهاب ممكن است به بهبودی آسیب دیدگی نیز كمك كند. این كار ممكن است باعث تسكین دائمی درد شود و با بهبودی آسیب دیدگی یا علت درد با گذشت زمان، برای مدت چند ماه موجب تسكین درد شود.