درمان بیماری های ارتوپدی - PRP

پی آر پی چیست؟

در این روش  درمانی یا سرم غنی‌شده از پلاكت استفاده می شود. اساس كاربرد این تكنیك استفاده از توان بیولوژیك بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ها می‌باشد. در این روش از بیمار خون دریافت شده و سپس تغلیظ شده بطوریكه پلاكت های سرم خون بیمار از سرم جدا شده و به بیمار تزریق میگردند. پلاكت‌ها حاوی مواد رشدی و ترمیم‌كننده فراوان می‌باشند و تزریق مقدار غنی‌شده از  آن (كه با استفاده از پی آر پی به 5 برابر نرمال می‌رسد) می‌تواند موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه‌دیده خصوصاً در غضروف و لیگامانها شود و به همین دلیل پی آر پی یكی از كاربردهای اثبات‌شده و اساسی آن در آرتروز زانو و آرتروز مچ پا،  صدمات منیسك و رباط‌های زانو،  صدمات تاندون‌های شانه و التهابات و دردهای آرنج مانند آرنج تنیس‌بازان و التهاب فاسیای كف پا ( كه به‌طور عامیانه به آن خار پاشنه می‌گویند) می‌باشد.PRP زانو توسط سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران به عنوان یك روش درمانی موثر تایید شده است.

دكتر سعید مهاجرزاده

درواقع در روش  پی آر پی سلول‌های فعالی  را كه در روند ترمیم یك ضایعه شركت دارند را از خون جدا كرده و با غلظت بالا و درعین‌حال كنترل‌شده و متناسب با شدت بیماری، در مفصل تزریق می‌نمایند. اثرات درمانی پی آر پی در زانو بعد از گذشت حدود 4 تا 3 روز از تزریق، شروع می‌شود ولی حداكثر اثر ان آن حدود 4-3 هفته بعد تزریق می‌باشد. حداقل 3 تزریق زانو و هركدام بافاصله‌  4 تا 1  هفته، می‌تواند به درمان مناسب آرتروز زانو كمك شایان توجهی كند. بهتر است تزربق اول و دوم به فاصله یك هفته و سوم به فاصله  ۱۰ روز تا ۳۰ روز بعد انجام شود .

بیمار باید 1 هفته قبل و 2 هفته بعد درمان داروهای ضد فعالیت پلاكت مانند آسپرین را قطع كند. همچنین انجام  پی آر پی زانو را باید تا 2 هفته بعد از خوردن كورتن خوراكی و 4 هفته  بعد از انجام كورتن داخل مفصلی (و نه تزریقات ساده مفصلی ) به تأخیر انداخت. داروهای NSAID یعنی مسكن‌های از دسته بروفن، دیكلوفناك،  ناپروكسن و داروهای مشابه باید 48 تا 72 ساعت قبل از تزریق قطع شود. استفاده از استامینوفن و پمادهای ضد درد قبل و بعد از تزریق ممنوعیتی ندارد. توجه شود كه همزمانی برنامه طب فیزیكی و  توان‌بخشی  1 هفته بعد درمان جزء اساسی درمان می‌باشد و هم در حداكثری جواب پی آر پی تأثیر دارد و هم موجب حداكثری جواب درمان می‌شود.

7vAAZuVVYn

آیا پی ار پی (PRP) در مشهد انجام می شود؟

پی ار پی در مشهد توسط مراكز معتبر انجام می شود كه یكی از این مراكز مطب دكتر سید سعید مهاجرزاده متخصص ارتوپدی در مشهد هست كه این كار با كمترین هزینه انجام میشود.

عوارض بعد از تزریق پی ار پی زانو چیست؟

بطور كل عوارض تزریق PRP زانو بسیار كم است. هر چند كه هر تزریقی می تواند به دلیل رعایت نكردن مسایل استریل و …. می تواند موجب عفونت شود، حتی تزریق های ساده عضلانی. ولی چون پی ار پی در واقع استفاده از خون خود فرد می باشد لذا كم ترین عوارض و مشكلات را برای فرد رقم می زند. ولی بعضی از انواع كیت PRP زانو امكان عفونتشان بیشتر از انواع PRP زانو می باشد ولی در كلینیك دكتر سعید مهاجرزاده از مرغوبترین كیت های موجود در كشور استفاده میشود تا این عوارض به حداقل برسد.

gFwwg9vTHB

پی آر پی شانه

PRP شانه هم‌ مانند دیگر موارد تزریق پی ار پی نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است علی الخصوص در مورد تاندونیت ، آرتروز شانه و البته پارگی تاندون شانه و صدمات مفصل شانه و لابروم. پی ار پی شانه در پارگی نسبی مفصل شانه بسیار خوب جواب می دهد ولی در پارگی كامل پی ار پی شانه نتایج متناقضی در بر داشته است و غالبا نیاز به عمل جراحی خواهد شد. پی ار پی شانه برخلاف تزریق كورتن یك روش تسكین درد نیست بلكه با تحریك 3 عامل در سطح سلولی موجب ترمیم قسمتی از ضایعه شما می شود و آن قسمتی كه ناشی از پی ار پی ترمیم می شود نتایج آن موقتی نخواهد بود، در واقع PRP شانه یك روش ترمیم دایمی است